TERUG RETOUR BACK ZURUCK



BR  55  ( Märklin)  Nog niet volledig !

Reeds enkele jaren geleden was er op het net een ombouw beschrijving te vinden van deze lok. Hierin werd de isolatie van de motor beschreven alsook de inbouw van een ESU decoder en Visaton luidsprekers. Niks nieuws hier onder de zon dus.

ONDERDELENLIJST

Esu xl 3.5 decoder
Visaton
Visaton
4 staafmagneetjes
Magneethouders (zie website van de IG Spur1 Module  Rhein-Neckar)
styreenplaatje (afval)
draad
geduld

MOTOR

De motor maakt massa kontakt in de Märklin lok. Daarom wordt de motor losgevezen van het transmissiehuis. Er worden nu enkele lagen vernis aangebracht op de flens tussen de motor en het transmissiehuis, men kan kiezen op welke zijde. Daarna wordt alles terug aan elkaar gevezen, deze keer echter met nylon vijzen.

LUIDSPREKERS

De oorspronkelijke decoder wordt verwijderd, alsook de luidspreker. In de onderkant van de tender worden er meer gaten geboord opdat het geluid beter naar buiten zou treden. Onder de ketel is er plaats om de tweede kleinere luidspreker onder te brengen. Er wordt telkens uit een rond potje een resonantiekamer rond beide luidsprekers gemaakt. Beide luidsprekers van 8 Ohm worden in serie geplaatst zodat de totale waarde 16 Ohm is (dit is ok voor de standaard instelling van de decoder).

DECODER

Deze kan ingebouwd worden in de oorspronkelijke decodersteun. De bedrading wordt enigszins herzien. De stekker tussen de lok en de tender wordt voorlopig behouden. De bekabeling van deze stekker wordt wel gewijzigd in functie van de nieuwe decoder.  2 draden voor de verlichting van de tender en 2 draden voor de luidspreker, 1 komt van de voorste luidspreker en de andere is de retour van de grote luidspreker in de tender.

HALL SENSOR

De as volgend op de aangedreven as heeft al een nok op de as. Deze wordt verwijderd. Op die plaats kan dan de ring met magneten verlijmd worden. Eerst dient nog wel de afdekplaat uitgefreesd te worden. Dit is mogelijk met een Dremel of gelijkaardig  boormachientje met frees.
De ring waarin zich de magneten bevinden kan aangekocht worden via de club IG Spur1 Module  Rhein-Neckar. De magneten dienen alternerend zuid-noord, noord-zuid enz geplaatst te worden.(4 voor een 2-cylinder, 6 voor een 3-cylinder) De hall sensor staat voor de helft tegen de rode ring. De kortste draad van de sensor gaat naar uitgang 1.4 van de decoder, de langste naar 1.7 en de middelste naar 1.5.
De CV waarden van de decoder moeten nu aangepast worden : CV 57 = 0,  CV 58 = 1


DETAILLERING

WEATHERING




TERUG RETOUR BACK ZURUCK