Home LMTC  Eigen baan Evolutie baan Tips Evolutie in foto's Clubbaan Rollend materieel V100 Ombouw van het seinhuis Telegraafpalen Tunnelingang

2.1.3. Tips:

1. Shotter 2. Wisselaandrijvingen 3. Weatheren van wagons zonder airbrush 4. V100 5. Telegraafpalen Dwarsliggers 6.BR91
7. BR55 8. Seinhuis 9. Tunnelingang 10. Scenery



1. Shotter

De shotter wordt gezeefd uitgaande van porfiersteensleg met afmetingen 0-4mm.
Eerst wordt de te kleine fractie eruit gezeefd met een IKEA zeef waarvan de mazen ongeveer 1 mm zijn.
De bekomen fractie wordt dan door een zelf gemaakte zeef  gezeefd. Deze heeft mazen van ongeveer 2 mm.
Hierdoor bekomen we een korrelgrootte van ongeveer 2 à 3 mm. Dit is ideaal qua grootte.

De te kleine fractie kan nog gebruikt worden hetzij als Ho shotter hetzij als strooimateriaal, of als bepleistering van muren van gebouwen.
shotter 1shotter 2

2 Wisselaandrijvingen

Indien men geen Hübner wisselaandrijvingen ter beschikking heeft, kan men de wissels aandrijven dmv Lemaco aandrijvingen.
De Lemaco motor wordt op een "hulponderstel" vastgemaakt zodat de bedieningsstang loodrecht op de wissel komt te staan. Door middel van een L-profiel kan men nu de uitslag regelen op een eenvoudige manier, zoals bij Tortoise wisselmotoren.

lemaco 1lemaco 2
lemaco 3Wisselaandrijving

3 Weatheren van wagons zonder airbrush

Als eerste stap brengt men een zwarte verdunde acrylverf aan op de gehele wagon. De acrylverf is verdund met isopropylalcohol, +- 50%. Het meeste wordt van de zijwanden en het dak van de wagon met een propere doek terug verwijderd. Enkel in de hoeken  blijft een zwarte schijn achter. Over de afgewreven vlakken  blijft er toch nog een film achter waardoor het gemakkelijker is om met pigmenten of met pastelkrijtjes nuances aan te brengen. Het onderstel wordt niet afgewreven. De verf droogt er gewoon op en nadien brengt men roestsporen aan met pigmentpoeder. Wanneer men tevreden is met het resultaat, wordt er een matte vernislaag aangebracht. Deze vernislaag wijzigt wel het uitzicht zodat de vorige stappen opnieuw moeten worden gedaan tot het gewenste resultaat. Ik vernis meestal niet. Wanneer het poeder er na verloop van tijd afgaat, is het er eenvoudig terug op aan te brengen.

Aanbrengen van verfvoor en na
weatheren - na

weathering carro HGweathering carro HG



weathering carro HG
officina uno

Bij deze wagon is de weathering gebeurd met een mengsel van een kleine hoeveelheid dekkende zwarte acrylverf (Amsterdam reeks van Thalens), hieraan is er isopropanol toegevoegd en een beetje water, samen in totaal ongeveer 20ml en dan heb ik er pigmentpoeder aan toegevoegd, bijna een halve koffielepel, ossido di ferro syntetico of gewoon synthetisch ijzeroxide.
Met een borstel wordt het oppervlak ingestreken, de deels opgeloste pigmenten blijven hier en daar korrelig achter nadat de alcohol verdampt is. De verf zorgt voor een betere hechting, denk ik.
                                                                        

Home TOP LMTC  Eigen baan Evolutie baan Tips Evolutie in foto's Clubbaan Rollend materieel V100 Ombouw van het seinhuis Telegraafpalen Tunnelingang






<