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BR91,   91 1651 :

NL


Ik tracht hier de lok een beetje op te waarderen zonder grote kosten. Dit alles is al dikwijls beschreven, oa in Märklin magazine 2/2004 , UNO /E1NS  1/2004 .
Als extra zet  ik er  hier een ESU decoder met geluid en Hall sensor  in, en wel zodanig dat het machinistenhuis bevrijd wordt van de oorspronkelijke klankkast van Märklin. Daarvoor dient dan de oude electronica  verwijderd te worden.  Rond de  Visaton luidspreker type SC 4.7 ND 8 Ohm  maak ik met styreen  een klankkast, (de vorm van deze klankkast is  zodanig dat de decoder een plaats vindt naast de luidspreker, onder de ketel en tussen de waterkasten. Een weerstand van 10k Ohm dient ingebouwd te worden want de verlichting bestaat uit LEDs (aangezien ik dit bij een eerste test vergeten was, heb ik de voorste leds vervangen door SMD leds die door gebruik van de 2-komponentenlijm de vorm van een gloeilamp krijgen) .

Verdere details zijn :

machinistenhuis
:     extra leidingen uit messingdraad, manometers (uit houten staafje en geverfd), achterwand uit styreenplaat, kabineverlichting (kleine   gloeilamp, draden                                   omhuld door krimpkous), verven van leidingen en omlijstingen van de ramen, handwieltjes op messingdraad, groot stuurwiel (drukknop onderdeel).

Bufferbalken
:  remleidingen, rangeerhandgrepen (de uit te boren plaatsen zijn reeds aangeduid), stoomslang, uitfrezen van achterste bufferbalk

Chassis
:     verven van de randen van de wielen met Revell Feuerrot 31
                    Extra leidingen op de luchtpomp
                    Weatheren naar behoefte.

De Hall sensor :

De ring waarin zich de magneten bevinden kan aangekocht worden via de club IG Spur1 Module  Rhein-Neckar. De magneten dienen alternerend zuid-noord, noord-zuid enz geplaatst te worden.(4 voor een 2-cylinder, 6 voor een 3-cylinder) De hall sensor staat voor de helft tegen de rode ring. De kortste draad van de sensor gaat naar uitgang 1.4 van de decoder, de langste naar 1.7 en de middelste naar 1.5.
Nu worden de nodige CV's aangepast :  CV 57 = 0,  CV 58 = 1

FR


J'essaie d'améliorer la loco sans faire de gros frais. Une amélioration importante est déjà décrite aussi bien dans Märklin Magazine 2/2004  que dans UNO/E1NS  1/2004  . Ici,  les détails sont moins élaborés mais j'ai ajouté un décodeur ESU XL3.5 avec son (avec contacteur Hall).
Avec du styrene je fais une caisse autour de l'hautparleur. Il trouve une place en-dessous de la chaudière ainsi que le décodeur. L'électronique d'origine est  entièrement enlevée et aussi la caisse qui se trouvait dans la cabine.
 Pour l'éclairage, des résistances de 10kOhm sont placées entre le retour et les LEDs.

Autres détails :

Cabine:   manomètres (faites d'une barre en bois, paints) et  conduits en laiton,  cloison en styrene,  éclairage de cabine (petite ampoule, fils enduits de  tuyaux de                                   rétrécissement), peindre les autres conduits  et robinets ( les robinets supplementaires sonts  montés sur des fils en laiton), le volant est fait d' un bouton-poussoir.

Barres à  tampons:  Conduits de freinage, les poignées de manoevre (les endroits ou on doit forer sonts indiqués), conduits de vapeur, fraiser les 2 ouvertures dans  la  barre                                    à  tampons à l'arrière.

Chassis :   Peindre le bord des roues avec Revell Feuerrot 31 , des conduits sur la pompe à air, encrassement selon le goüt individuel.

Le contacteur Hall  :

L'anneau ( en 2 parties) et les aimants sonts en vente au club  IG Spur1 Module  Rhein-Neckar en Allemagne. On doit placer les aimants en alternance, nord-sud, puis sud-nord, puis nord-sud et la dernière sud-nord. (ceci en cas d'une 2 cylindres, pour une 3 cylindres , 6 aimants sont nécessaire).
Le contacteur est placé contre l'aneau (voir photo).Le fil le plus court va à la sortie 1.4 du décodeur, le plus long  à la sortie 1.7 et le moyen vers 1.5. Tous ces parties sont isolées du chassis. Après , des CV sont modifiés : CV 57 = 0,  CV 58 = 1




E


I 'm trying to improve the loco with some extra details. It already has been described in Märklin Magazine and in UNO/E1NS. I added less  extra details (less costs).  However, a loksound ESU xl 3.5 decoder is installed together with a visaton speaker,  SC 4.7 ND of 8 Ohm and a Hall sensor. To have sufficient space for all these items, the loco is cleared of all unnecessary things : old electronic parts, speaker shell, Telex coupling system  .  With styrene parts, a shell is formed around the speaker. The speaker finds a place between the watertanks, the decoder fits in the boiler . Now the cabinfloor is free of the speaker shell , a wooden floor is made of  carved styrene sheet. Cabin light is made of a small bulb and the wires are put into a shrink tube .
For the front and head lights, an extra resistor of 10kOhm is necessary (LEDs).

Further details :

Cabin :            extra pipes from brass wire, manometers (wooden rod, painted), styrene partition on the back side, extra hand wheels, steering wheel (from a                                                     press-stud)

Buffer beam :  brake pipes, steam pipe,  2 openings in the rear buffer beam,  grab rails (the places where the holes are to be drilled, are already indicated)

Chassis :         The wheels are painted in Revell Feuerrot 31 (acrylic paint)

Air pump :      Adding extra pipes (brass wire)

Hall sensor :    The ring in which the magnets are located can be purchased at the German club : IG Spur 1 Module Rhein-Neckar .
                       The magnets are placed  noth-south, south-north, north-south and south-north. (4 magnets for a 2 cylinder engine and 6 for a 3 cylinder engine).
                       The sensor is placed only half against the ring. (see photo) The shortest wire goes to 1.4 of the decoder, the longest to 1.7 and the other one to 1.5
                       Now the appropriate CV's are to be changed : CV 57 = 0,  CV 58 = 1



D



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    Decoder 
br91-5br91-6

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br91-7br91-8
    Wit/blanc/white/weiss = Visaton
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    Openen van de lok - Ouvrir la loco - to open the loc - Öffnen von der Lok        Hall sensor
br91-11




BR91


BR91
Nr ontbreekt, N° manque, N° is missing, Nr fehlt





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